Hey leuke lieve lezers,

Ik heb vandaag iets wat ik volgens mij nog nooit eerder heb gedaan op mijn blog, namelijk mijn review over een boek. Ik ga vandaag het boek ‘Niet wat jij denkt’ van Jiami Jongejan bespreken. Het boek is heel nieuw en ik was erg geïnteresseerd in het onderwerp van het boek omdat het een soort autobiografische roman is. Dus klik snel verder als je ook benieuwd bent naar het boek!

fullsizerender_1fullsizerender_2

De informatie op de achterkant van het boek:

De 17-jarige Jiami is blogger, YouTuber, programmeur en influencer. Ze is 9 jaar oud als ze haar eerste website bouwt, en 12 als ze begint met bloggen. Het is ook in die tijd dat ze anorexia krijgt. De kilo’s vliegen eraf en haar gewicht bereikt de gevaarlijke ondergrens van 33 kilo. Door het contact met haar volgers krijgt ze langzaam maar zeker grip op haar eetstoornis en maakt ze het tot haar missie om coding door jonge meiden op de kaart te zetten.

In Niet wat jij denkt vertelt Jiami openhartig en eerlijk haar verhaal: van de zwartste perioden in haar leven tot de vele positieve mijlpalen als gevolg van haar beslissing om uiteindelijk ja tegen het leven te zeggen.

Het boek is dus zoals ik al zei een autobiografische roman, het boek is dus gebaseerd op het leven van Jiami en gebaseerd op eigen ervaringen. Toen ik het boek kocht en ook had gelezen waarover het ging, wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten, het enige waardoor ik heel nieuwsgierig werd naar het boek is dat ze op haar blog de eerste paar hoofdstukken had gezet als een preview en de stijl van schrijven in die hoofdstukken sprak mij meteen aan.

Omdat ik Jiami al een tijdje volg op haar blog en youtube wist ik al het een en ander over hoe haar leven eruit ziet en wat ze allemaal al heeft bereikt, maar het boek geeft wel een hele goede blik op hoe heftig de ziekte anorexia is. Ik kon mij zelf nooit genoeg voorstellen hoe de ziekte anorexia zo ver kon gaan, dat er zelfs mensen aan dood gingen, maar in dit boek wordt dat heel erg duidelijk beschreven.

In het boek worden de zwaarste periodes van haar leven met anorexia weergeven op zwarte bladzijdes, omdat het ook een soort zwarte bladzijdes uit haar leven zijn, hieronder zie je een voorbeeld van een quote van zo’n bladzijde.

img_5359

De stijl van hoe het boek geschreven is, vanuit de ik-persoon en ook hoe het verhaal verteld wordt is heel makkelijk te volgen en fijn te lezen. Het is verdeeld in korte hoofdstukken met tussendoor dus de zwarte bladzijdes en daardoor lees je het in 1 klap uit, ook omdat ik wilde weten hoe het verhaal afloopt en hoe ze eigenlijk heeft gewonnen van de anorexia.

Het boek heeft mij ook echt geraakt in hoe ver je als persoon kan gaan met het eigenlijk wel verwaarlozen van jezelf. Ik vind het heel knap dat een meisje wat net zo oud is als ik ben, al zo haar verhaal kan beschrijven en ook eigenlijk al zoveel heeft bereikt ondanks alles wat ze door de ziekte anorexia heeft meegemaakt.

Ik heb Jiami zelf ook een keer ontmoet bij een meet&greet en toen vond ik haar heel lief en naar iedereen zo aardig, ik heb erg veel bewondering voor haar en natuurlijk was ik ook daarom benieuwd naar haar verhaal.

De titel Niet wat jij denkt vind ik ook heel mooi gekozen, als je naar het leven van Jiami kijkt zonder haar verhaal te kennen, ziet het eruit alsof ze het leukste leven heeft waarin alles goed gaat. Dit blijkt niet zo te zijn en daarom is het verhaal van haar eetstoornis, niet het eerste waaraan je denkt als je haar instagram bekijkt bijvoorbeeld.

Kortom, het boek vind ik een aanrader voor als je een kijkje wil in wat er in het hoofd om gaat van iemand met anorexia en hoe sterk je uit zo’n ziekte kunt komen. Hoe belangrijk de mensen die je het meeste vertrouwd zijn voor jou, omdat ze je altijd steunen en als inspiratie om te doen wat je zelf wil, zonder na te denken over wat anderen vinden.

En daarmee sluit ik deze blogpost af! Het boek van Jiami is in de grote boekwinkels te vinden of online via bijvoorbeeld bol.com waar ik mijn eigen exemplaar kocht!

Tot de volgende keer!

Kus, Ella