Tijd… het is een raar begrip. Op welke manier zou je nou aan iemand kunnen uitleggen wat tijd precies is, ik kon zelf niet echt iets logisch bedenken.

Daarom zocht ik op internet de definitie van tijd op. Daar kwam uit: Tijd: ‘een opeenvolging van momenten.’ Een opeenvolging van momenten: lachen in de zon, verkleed zijn als boef op een sportdag, spelen met snapchatfilters in de stiltecoupé, een bal in je gezicht krijgen bij volleybal, allemaal verschilende momenten die soms veel te snel gaan…

Een opeenvolging van momenten, ik vind het een mooie beschrijving van tijd. Omdat alle verschillende kleine of grote momenten ervoor zorgen dat dagen voorbij gaan als uren en weken als dagen. Voorbeeldje: op het moment dat ik begon met het schrijven van deze blogpost klad op papier, lag ik in mijn bed -> ik krijg altijd de beste ideeën en ik kreeg op dat moment ook nog een bloedneus. Zo’n stom en klein moment zorgt ervoor dat er nu een wc-rol naast mijn bed staat voor de zekerheid. Dat is natuurlijk maar 1 voorbeeld van de vele momenten die er elke dag zijn.

Schermafbeelding 2017-04-02 om 13.08.46

Het lastige van tijd is dat je het niet stop kan zetten. Het overkomt je gewoon. Je kan niet nog even langer genieten van een heel leuk moment of juist kiezen dat een kutmoment heel snel voorbij gaat. Tijd is iets wat je kunt indelen maar je kunt het nooit controleren, want tijd doet gewoon waar het op dat moment zin in heeft. Als je verdrietig bent, bedenkt tijd of het een korte of een lange huilbui gaat worden. Als je de allergrootste pret hebt in de sneeuw, weet tijd dat het niet lang meer gaat duren voordat de sneeuw verdwijnt. De opeenvolging van momenten gaat voor mij veel te snel. Ik heb het idee dat ik soms wordt belemmerd door tijd omdat uitstellen en ik beste vrienden zijn. Eigenlijk heb ik op dat moment een soort ruzie met tijd en met mezelf. Ga ik nog een youtube video kijken of ga ik toch beginnen aan dat schoolproject? Ga ik op tijd beginnen met het leren voor de tentamenweek zodat ik minder stress heb of denk ik dat het wel goed komt en geniet van het mooie weer? Die dilemma’s kosten ook weer tijd omdat ik daar s’nachts of overdag als ik naar school reis uren over kan piekeren.

Schermafbeelding 2017-04-02 om 13.09.47

Als je mij een jaar geleden had verteld hoe mijn leven er nu uitziet, had ik je recht in je gezicht uitgelachen. Mijn ouders zijn gescheiden, ik woon met mijn vader en zusje in een huis, ik ben geslaagd voor de Havo, ik ben een keer niet verliefd op een jongen en ik twijfel aan de droom om juf te worden. Een opeenvolging van momenten die ik niet op de planning had staan, afgezien van het slagen voor de Havo. Natuurlijk zijn er nog meer hartstikke leuke dingen gebeurd, ik ben naar New York geweest, ik heb een geweldig leuke klas op de Pabo, waar ik zo gek kan doen als ik ben, zonder keihard uitgelachen te worden omdat iedereen zo lekker gek is. Ik heb het leukste volleybalteam, waar ik nu nog volop kan genieten voordat we volgend jaar uit elkaar gaan. En ik heb de leukste vriendengroep die bestaat uit zoveel verschillende mensen die allemaal even leuk zijn.

Schermafbeelding 2017-04-02 om 13.09.25

Tijd is en blijft een raar ding en ik zou willen dat ik het kon controleren of misschien wel kon reizen in de tijd om te zien hoe snel ik zou willen dat de tijd gaat.

Kus, Ella

Hoe zou jij het begrip tijd uitleggen aan iemand?

2 gedachtes over “Tijd

Geef een reactie

